Månedsarkiv: november 2013

Medlemsmøde onsdag 20 nov. 2013

Foreningen havde onsdag 20 nov. 2013 besøg af erhvervsbiavler, dronningeavler og biinspektør Søren Perby.

Søren fortalte og demonstrerede, hvordan hans driftsplan gennem året er planlagt. Når det ikke som for hobbyavlere drejer sig om at “minimere tabet” (det er dyrt at have en hobby) men at drive sine bigårde på en effektiv og rationel måde, så er der ret stor forskel på metoderne. For en erhvervsbiavler handler det hele tiden om at effektivisere og planlægge sine handlinger og metoder – optimere. Det er alle selvstændige nød til.

Den største trussel mod bierne er ikke varrora-mider. Det er biavleren selv!!! Vi er tilbøjelig til at “kigge” vores bier ihjel. Tage alle tavler op og helst også finde dronningen. Det giver en masse forstyrrelser i bi-familierne.

Søren Perby gav en masse gode ideer. På et senere medlemsmøde kan vi gennemgå hovedindholdet i driftsplanen.

En stor tak til Søren Perby for et rigtigt godt foredrag.

ps. Søren er medlem af Avlerringen. Se www.avlerringen.dk

Cremekursus afholdt lørdag 25 okt. 2013

IMG_3237rz

På Humble Skole blev der lørdag 25 okt. 2013 afholdt et creme og salvekursus. Der var 16 deltagere + 2 instruktører. Det er det maximale antal, der kunne være, idet skolekøkkenet råder over 8 komfurer.

Der blev fremstillet 4 slags cremer/salver.

1. Universalcreme med E-vitamin og Aloe Vera juice

2. Økologisk læbe og neglebalsam

3. Koldrørt øjencreme med Avocado og Agurkeekstrakt

4. En god basissalve til vinterbeskyttelse af tynd hud.

Tilbagemeldingerne er at alle deltagere var yderst tilfredse med kurset.

se flere billeder under menu-punktet billedgalleri.